Sidor

onsdag 14 augusti 2013

Vinbärsgranola

Såg ett recept på granola med rabarber hos Mina Träningstights för ett tag sen och provade det, supergott! Men mina rabarber mår inte särskilt bra just nu, de är nästintill döda, och två rabarberstjälkar var allt jag vågade ta. Intill mina knappt levande rabarber står en stor och väldigt levande vinbärsbuske som är fullkomligt översvämmad av röda vinbär, aha glödlampan tändes, jag gör granola med vinbär! Har gjort tre omgångar med vinbär nu och varierat receptet lite, allt utifrån vad som finns i kökslådorna för tillfället.

Vinbärsgranola
2 dl havrekärnor
2 dl boveteflingor
1 dl nötter (har provat hasselnötter, sötmandel, valnötter, blir gott oavsett)
2-3 dl röda vinbär
2-3 msk kanel
1 -2 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa vinbären ordentligt. Blanda samman allt och bred ut på plåt med bakplåtspapper på. In i ugnen tills det är lagom torrt, ca 45 minuter men rör om blandningen var 15e minut.


När jag skulle ta lite av granolan i morse fanns det bara lite kvar på botten... igen...  Visserligen har vi besök hemma med två vuxna och, absolut, jag har också bidragit till att äta av den men så här fort har ingen musli/granola jag någonsin gjort gått åt. Burken som rymmer en liter var full i förrgår kväll... Inte bara jag som gillar den. :)



2 kommentarer:

  1. Haha, underbart ju! Bättre betyg går inte att få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt med så "bra betyg". :) Nu ligger massor med vinbär i frysen inför höstens granolaskapande.

      Radera